torstai 29. lokakuuta 2009

Ennätyksellisen nopea parantuminen syysflunssasta ja mausteinen vihersmoothie

Alkuviikosta oloni alkoi tuntua oudolta, vilunväreitä kulki selkää pitkin ja pää tuntui räjähtävän. Eipä siinä muu auttanut kuin lähteä työterveyslääkärin kautta töistä kotiin. Syysflunssa oli iskenyt. Lääkäri varoitteli sikainfluenssan mahdollisuudesta ja että tavallinenkin flunssa kuulemma on sellaista laatua tällä hetkellä, että se voi kestää viikkokausia.

Hassu juttu. Minulla se kesti päivän! Tämä on minulle riemuvoitto, koska yleensä flunssani kehittyvät poskiontelontulehdukseksi ja siitä vielä keuhkoputkentulehdukseksi. Tällä kertaa ei mitään. En tietenkään varmasti voi sanoa, mutta luulen ja haluan uskoa, että laadukas ruokavalio on pikaparanemisessani avainsana. Paransin itseni kirjaimellisesti vihersmoothiella ja raakasuklaalla. Flunssanparantajasmoothieni (onpas sanahirviö!) sisältää kahta voimakkaasti parantavaa ja puhdistavaa ainesosaa, tuoretta inkivääriä ja kurkumaa.





Inkiväärikasvien sukuun kuuluva kurkuma on yleisesti käytetty lääke sekä kiinalaisessa lääketieteessä että Ayurvedassa. Sen vaikuttava aine kurkumiini auttaa ruoansulatusta lisäämällä haiman ruuansulatusentsyymien eritystä sekä vähentämällä kaasunmuodostusta suolistossa, sekä tukee maksan toimintaa, vähentää nivelreuman aiheuttamia kipuja ja toimii voimakkaana tulehduksenpoistajana. Kokeellisissa tutkimuksissa kurkumalla on saatu esimerkiksi melanoomaa, eturauhassyöpää ja rintasyöpää vastaan positiivisia tuloksia. Alzheimerin taudissa kurkuman on todettu hajottavan aivojen plakkikeräytymiä. Se on myös voimakas antioksidantti ja anti-karsinogeeni. Kiinalaisessa lääketieteesssä sitä käytetään masennuslääkkeenä ja joidenkin tutkimusten mukaan se saattaa auttaa painonhallinnassa vähentämällä uuden rasvakudoksen kasvua. Kurkuman positiivisia vaikutuksia voisi listata sivukaupalla. Todellinen luonnon ihmelääke siis. Lisäksi se näyttää vaikuttavan erittäin positiivisesti ihon kuntoon ja antavan kasvoille todellisen glown.





Inkivääri taas on ehkä Suomessakin tutumpi lääke vilustumisen hoidossa. Inkiväärin rohdosvaikutukset perustuvat sen eteeristen öljyjen ja hartsin yhdisteisiin, kuten zingibereeneihin ja gingeroleihin. Inkiväärin sisältämät karvasaineet kiihdyttävät ruoansulatusnesteiden eritystä ja ehkäisevät esimerkiksi matkapahoinvointia. Reuman yhteydessä inkivääri toimii kivun lievittäjänä sekä nivelten notkeuden lisääjänä. Flunssassa inkivääri lievittää tukkoisuutta ja nopeuttaa liman poistumista sekä vähentää tulehduksia. Se myös lisää hikoilua ja vähentää kehon turvotusta. Tutkimuksissa on saatu myös viitteitä inkiväärin syöpäsolujen kasvua hillitsevästä vaikutuksesta.

Inkivääri on kuulunut aamuiseen vihersmoothieeni siitä lähtien, kun niitä aloin nauttia. Kurkuman lisäsin smoothiereseptiini sen jälkeen, kun luin mausteen vaikutuksista Kimberly Snyderin blogista. Erityisesti kummankin aineksen vatsan toimintaa tukevat ominaisuudet ilahduttavat herkkävatsaista minua, eikä varsinkin kurkuman vaikutukset ihon kaunistajana yhtään haittaa... Ihoni on aina ollut suhteellisen ok kunnossa, mutta viime aikoina olen saanut paljon kehuja hehkuvasta ihostani ja muutama on jopa halunnut kokeilla kasvojeni ihoa, uskokaa tai älkää!

Joka tapauksessa, takaisin asiaan. Tässä on mausteisen vihersmoothien/flunssantappaja smoothien resepti. Muu sisältö vaihtelee sen mukaan mitä kaapista löytyy, mutta inkivääri ja kurkuma ovat vakiokamaa, kuten myös kotimaiset luomu-omput. Tällä lähtee flunssa takuuvarmasti! Tai parhaimmassa tapauksessa sitä ei tule ollenkaan.


ainekset
Kuvassa smoothieainekset lukuunottamatta spirulinaa joka loppui eilen ja mangoa, jonka löysin hedelmäkorista vasta kuvan ottamisen jälkeen :) Selleri on selkeästi nähnyt parhaat päivänsä, mutta käytin sen siitä huolimatta.


MAUSTEINEN VIHERSMOOTHIE

 3-4 pientä luomu omenaa
2 isoa sellerin vartta
puolikas sitruuna
muutaman sentin viipale tuoretta inkivääriä
sopiva loraus kurkumaa (noin 1/2-1 tl, en koskaan mittaa...)
noin 2tl vehnänorasjauhetta
noin 1tl spirulinaa
3-5dl puhdasta vettä

lisäksi jos kaapista löytyy:
1/4 tuoretta ananasta
tuoretta mangoa
1 kiivi

lisäksi jos mausteiden ja sellerin maku hirvittää:
pieni banaani


blenderi
Kaikki ainekset blenderissä (paitsi mango, jonka lisäsin vasta sitten kun löysin sen :D). Ei niin houkuttelevan näköistä tässä vaiheessa, mutta lopputulos on mahtavan makuinen ravinnepommi!


Pese ainekset, poista kaikki ylimääräinen niistä (kodat ompuista, kuoret ananaksesta, kiivistä, sitruunasta ja inkivääristä) ja pilko ne. Heitä kaikki ainekset blenderiin ja blendaa niin pitkään, että smoothie on tasaista. Tästä tulee aika paljon smoothieta, yleensä litra. Itse tykkään juoda ison lasillisen kotona aamupalaksi, toisen ison lasillisen jätän jääkaappiin iltapalaksi ja loput otan pullossa mukaan töihin evääksi. Juon smoothieni töissä aina ennen lounasta. Tämä siksi, että nestemäiset ruuat ja hedelmät on hyvä nauttia ennen hitaammin sulavia kiinteitä ruokia ja usein lounaani sisältää jotain proteiinipitoista hitaammin sulavaa. Tein tosiaan tällä kertaa smoothieni perusaineksista +mangosta, kiivistä ja banaanista. Super namia! Mango kirii hyvää vauhtia ananaksen rinnalle suosikkeihini tässä smoothiessa. Ensi kerralla ajattelin kokeilla lisätä reseptiin vielä kanelia, se voisi toimia varsinkin nyt syksyllä. Onko kukaan testannut?


mausteinen_smoothie
Tadaa, lopputulos! Kaunis kattaus on puoliruokaa jne, joten juon vihersmoothieni usein viinilasista. Tuntuu heti paljon spesiaalimmalta ja oman kropan ravitsemisen pitäisi aina olla tärkeä tapahtuma :)


 Kummankin luonnonlääkkeen, kurkuman ja inkiväärin, vaikutuksista löytyy todella paljon asiaa ja tutkimustietoa joka puolelta webistä. Tässä jutussa käytin esimerkiksi seuraavia sivuja lähteinä:


12 kommenttia:

Maria kirjoitti...

Tämä resepti lähtee heti kokeiluun! Mistä ostat kurkumasi ja onko se siis ihan kuivatussa muodossa olevaa maustetta? Kurkuma tuli minulle uutena tässä :)

Outi kirjoitti...

Kurkumani löysin Forumin alakerrassa olevasta luontaistuotekaupasta alekorista luomuna ja fair tradena! 2e taisi maksaa ja purkissa lukee Turmeric. Se on siis tuossa aineskuvassa sinivalkoinen purtilo taustalla. Itse olen aivan hullaantunut mausteeseen ja lisään sitä joka paikkaan! Kannattaa tosin aloittaa varovasti, se saattaa maistua kitkerälle aluksi jos ei ole tottunut makuun. :)

Anonyymi kirjoitti...

No huh, ehkä parhain ja selkein juttu "raakaruuasta", mihin oon törmännyt. Mukava kun on oikeasti tutkimukseen perustuvaa tietoa, eikä uskomuksiin. Kiitos.

Pete Pohjoinen kirjoitti...

Hei!

Kiitos reseptistä, joka ei vaatinut spirulinaa lukuunottamatta mitään eksoottista ja muualta tilattavaa superfood-ainesosaa ja oli muutenkin tosi nopea & helppo. Eikä mukana ollut mitään liiallisia hype-superlatiiveja.

Itse olen toipumassa syysflunssasta, johon lääkäri määräsi lääkkeeksi pseudoefedriiniä. Kaksi pilleriä riitti - meni unet ja tuli sydämentykytyksiä... Kokeilin smoothietasi ja aion tehdä vielä toisenkin satsin lähipäivinä kun aineksia jäi jäljelle.

Oli mun eka vihersmoothie - eikä jää viimeiseksi.

anna kirjoitti...

Onpa sulla kiva ja mielenkiintoinen blogi! Ja tosi hyvä tää juttu Kurkumasta, kiitos!:)

Outi kirjoitti...

Anonyymi, kiitos kaunis!

Moi Pete! Mulle noi jauheet on vain ekstraa, niitähän ei tietenkään ole pakko käyttää :) Käyttäisin mieluummin itse puristettua vehnänorasmehua tuossakin, mutta mulla ei toistaiseksi ole mehupuristinta (vai mikä se nyt on...).

En ymmärrä lääkärien mentaliteettia! Hirveästi lääkkeitä nassuun ja usein vain päivä tai pari saikkua. Vaikka lepo olisi usein paljon parempi lääke. Toivottavasti saat apua flunssaan smoothiesta! Ravintoaineet ovat ainakin helposti imeytyvässä muodossa ja kropalle jää ruoansulatukselta aikaa parantaa itseään. Kannattaa muuten kokeilla smoothieta joko ananaksen tai mangon kera, se on jo ihan superherkkua!

anna, Kiitos! Toivottavasti tulet uudelleenkin visiitille :)

pinkkarma kirjoitti...

Haa:) Kiitos poustauksestasi! Itsellenikin tuli ihan uutta tietoa vaikka noita asioita on tullut koluttua läpi jo aikamoinen määrä, linkitkin oli mahtavia:) En itseasiassa ensin lukenut ollenkaan tota poustia, kunhan vilkaisin, mutta nyt kun iski flunssayskä niin tuli vähän tarkemmin luettua:) Linkin takaa ajattelin ainakin koittaa piparminttua ja tuota inkiväärimehua. Mahtavaa syksyä, itselläni ainakin se on maailman mahtavin:))

Hanna kirjoitti...

Joo, kurkuma on huippua! Ja minä kun joskus ajattelin, että se on vaan turha täyteaine curryissä :)

Kaunis blogi.

Outi kirjoitti...

pinkkarma, kiitos itsellesi vierailusta :) Piparminttu on varmasti myös tehokas flunssan ehkäisijä ja varsinkin yhdistettynä muihin huippuihin tehojuttuihin. Mahtavaa syksyä sulle myös, tulen vastavierailulle mainioon blogiisi!

Hanna, näin on, aivan mahtava mauste/lääke! Makuun tosin piti totutella. Ja kiitos!

Jari kirjoitti...

Hei Olen uusi täällä ja löysin blogin etsiessäni kokemuksia kurkuman käytöstä ja tuloksista, Isällänä on pitkälle edennyt alzheimer joten onko kokemusta onko sitä pystytty parantamaan ? Miten kurkumaa annostellaan suoraan ilman mainitsemaasi coktailia ?
Onko kurkumaa saatavana muualta kunnollista kuin luontaistuotekaupasta?
Kiitos tiedosta, sivusi on upea !!

Anne kirjoitti...

Jari, minä laitan kurkumamaustetta ihan vain vesilasilliseen, tai inkivääriteehen (lisäksi laitan myös tuoretta inkivääriä.) Joskus olen sekoittanut mehuunkin, tai maustanut ruokaa runsaalla kurkumamäärällä.

akissfromthepast kirjoitti...

tosi hyvä ohje! ja mainio blogi sinulla. vasta löysin tänne tieni :)
mukavaa tätä vuotta sinulle!